Personal branding krijgt vandaag de dag meer aandacht dan het ooit eerder heeft gehad. Dit heeft te maken met het feit dat je identiteit als bedrijf bijzonder belangrijk is. Zo bestaat er tegenwoordig bijvoorbeeld steeds meer concurrentie. Zeker wat het aanbieden van producten en diensten online betreft. Je moet er dan voor zorgen dat je er op de een of andere manier tussenuit springt. Personal branding is de manier om dit voor elkaar te krijgen.
De waarde van personal branding
De waarde van personal branding uit zich op verschillende manieren. Uiteraard wil je jezelf of je bedrijf op een zo positief mogelijke manier in de markt zetten. Over de uitstraling die je nastreeft, moet je goed nadenken. Middels het gebruik van de juiste foto’s kies je dan voor deze uitstraling.
De waarde van personal branding zit hem in de volgende punten:
- Onderscheiden van de concurrentie: Wanneer twee of meerdere bedrijven hetzelfde product (of dienst) aanbieden, is personal branding de manier om je van de concurrentie te onderscheiden. Je zet jouw merk bijvoorbeeld neer als exclusief, hoogwaardig en innovatief. Middels het gebruik van de juiste foto’s, webdesigns, social media aanwezigheid, etc.
- Duidelijke boodschap overbrengen: Daarbij laat personal branding je ook een stuk duidelijker je boodschap overbrengen. Je geeft namelijk direct aan wat de kernwaarden van je onderneming zijn. Is dit bijvoorbeeld exclusiviteit? Of juist toegankelijkheid? Uiteraard is dit iets wat je zelf bepaalt. Het moet goed passen bij datgene wat je aanbiedt.
- Langetermijnrelaties opbouwen: Tot slot wil iedere onderneming graag langetermijnrelaties opbouwen. Op die manier heb je een klant namelijk niet eenmalig, maar voor het leven. Zo haal je er veel meer waarde uit. Personal branding is bij uitstek geschikt om dit voor elkaar te krijgen. Klanten krijgen dan een bepaald gevoel bij je merk. Dit helpt om het beter te herinneren.